Co je to management zdravotnického zařízení a co zahrnuje?
Řízení zdravotnického zařízení je složitý proces, který je obtížné podrobně popsat v jednom článku. Chceme však nastínit toto téma a ukázat nejdůležitější otázky, které vyžadují pozornost manažera.
Důležité je, že takové zařízení lze definovat jako nemocnici, kliniku, ambulanci, rehabilitační centrum nebo jakýkoli jiný typ instituce související se zdravotní péčí, přičemž velikost a typ zařízení ovlivňuje i způsob jeho řízení.
Je však možné identifikovat společné body, které jsou relevantní pro každé zařízení. Jaké jsou tyto body? Zde jsou!
Obsah:
Řízení lidských zdrojů
Logistika a zadávání veřejných zakázek
Finance
Služby pro pacienty
Shrnutí: řízení ve zdravotnických zařízeních
Stručně řečeno:
- Řízení zdravotnického zařízení vyžaduje jak teoretické znalosti, tak praktické dovednosti - jak měkké (např. empatie a komunikace), tak tvrdé (např. sestavování rozpočtu).
- Existuje mnoho faktorů, které ovlivňují řízení zdravotnických zařízení, ale je třeba dbát na základy, a to na lidi (personál a pacienty), finance, zdroje a logistiku.
Řízení lidských zdrojů
Je pravda, že podnik tvoří lidé, ale nelze popřít, že právě zaměstnanci jsou do značné míry zodpovědní za kvalitu poskytovaných služeb, pověst zdravotnického zařízení nebo efektivitu kliniky.
Řízení zdravotnických jednotek v tomto případě zahrnuje nábor zaměstnanců, školení nebo hodnotící pohovory, tj. pravidelná setkání se zaměstnanci za účelem hodnocení práce a zpětné vazby, ale také vyslechnutí názorů a připomínek zaměstnanců - jak z úrovně vedení, tak těch, kteří se starají o pořádek.
Logistika a zadávání zakázek
Zdravotnické zařízení nemůže dobře fungovat bez odpovídajícího zázemí, takže dohled nad zadáváním zakázek a zefektivnění logistických procesů je klíčem k úspěchu. Vedoucí pracovník musí mimo jiné zajistit, aby byly k dispozici zásoby léků (včetně doby jejich použitelnosti), zdravotnického vybavení, uniforem personálu nebo dalších zdravotnických a běžných potřeb (např. chemikálií pro domácnost).
Navzdory zdání je každý z výše uvedených prvků důležitý - jak léky, jejichž rozsah se může u různých typů zdravotnických zařízení lišit, tak uniformy personálu, které umožňují zajistit odpovídající úroveň hygieny a pozitivně ovlivňují image zařízení.
Finance
Zdravotnické zařízení musí efektivně spravovat své finance, což znamená sestavování rozpočtu, vyplácení mezd zaměstnancům (kmenovým i smluvním), nákup zdravotnického vybavení a materiálu, vyúčtování zdravotnických služeb a placení komunálních služeb.
Řízení zdravotnických zařízení se liší podle jejich podnikatelského profilu. Jinou úroveň příjmů a nákladů vykazují soukromé společnosti, jinou veřejná zdravotnická zařízení. V obou případech je však třeba se o finance řádně starat.
Manipulace s pacienty
Konečně poslední otázkou, která je možná nejdůležitější, je efektivní obsluha pacientů. Poskytování kvalitních zdravotnických služeb je prioritou každého zařízení tohoto typu a toho lze dosáhnout mnoha způsoby. Patří sem řada různých činností, jejichž kombinace přináší nejlepší výsledky.
O jaká opatření se jedná? Opět záleží na typu zařízení, ale v úvahu lze vzít následující:
- marketing a reklama,
- monitorování a hodnocení léčebných postupů,
- reakce na zpětnou vazbu od pacientů,
- spolupráce s jinými institucemi,
- správa osobních údajů,
- rozvoj zdravotnických služeb v reakci na potřeby pacientů.
Výše uvedené podkapitoly samozřejmě nepředstavují vyčerpávající výčet, ale poskytují obecnou představu o úkolech, se kterými se manažer zdravotnického zařízení potýká. V závislosti na okolnostech a specifikách práce se mohou výrazně lišit.
Kromě toho existují také právní předpisy, které se rovněž obvykle liší v závislosti na typu zařízení a druhu poskytovaných služeb. Toto téma však často vyžaduje konzultaci s právníkem, proto se vyplatí jej prozkoumat individuálně.
Přehled: Management ve zdravotnických zařízeních
Odpovědné řízení ve zdravotnických zařízeních je založeno na schopnosti strategicky myslet, dlouhodobě plánovat, motivovat zaměstnance nebo se starat o finance. Každý z těchto prvků je důležitý, protože jeho cílem je zajistit účinnou lékařskou péči a spokojenost pacientů, ale také finanční efektivitu a dodržování zákonných požadavků.
Není pochyb o tom, že řízení zdravotnického zařízení je poměrně náročná výzva, která vyžaduje jak znalosti a dovednosti, tak i empatii. Kvalitu řízení jistě ovlivňují individuální schopnosti, ale na trhu existuje také řada vzdělávacích kurzů, které pomáhají zvládnout potřebné dovednosti.